De resultaten van onze inbreng bij behandeling van de Kadernota 2024-2027

Door Max de Groot op 6 juli 2023

Onlangs werd in de Goudse gemeenteraad de kadernota behandeld, waarbij de kaders voor de begroting van 2024-2027 worden vastgesteld. In onze vorige bericht is onze inbreng opgenomen (Klik hier om deze te openen).

Tijdens de bespreking van de kadernota 2024-2027 hebben wij het volgende bereikt:

• Ten aanzien van onze vragen aangaande prioriteit voor de huisvesting van jongeren en Knarrenhof-achtige concepten voor ouderen gaf het college bij monde van onze wethouder Jan Kees Oppelaar aan dat daar door het college ook maximaal op zal worden ingezet. Ook onze vraag om met het rijk in gesprek te gaan over de standaard 500 euro die iedere asielzoeker die aan het werk gaat, ongeacht zijn inkomen, aan het COA moet betalen, werd positief opgepakt.
  • Aangaande een mogelijke re-integratie officier gaf de portefeuillehouder op onze vraag aan zo snel mogelijk na het zomerreces een werksessie over dit onderwerp te zullen realiseren kort voordat het integraal veiligheidsbeleid behandeld wordt. Ons verzoek om te bezien of er meer jongerenwerkers aangesteld kunnen worden, leidde helaas niet tot een concrete toezegging omdat er geen ruimte is binnen de bestaande budgetten is. Wel komt het college mogelijkerwijs naar de raad voor extra budget hiervoor. Het belang onderkent het college.
    N.B. De re-integratie officier is verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen die recidive tegen moeten gaan. Hij is een ‘plus’ op al de professionals die werkzaam zijn in de stad, hij verbindt de partners en zorgt dat iedereen snel en integraal kan werken met steeds als doel de ex-gedetineerde meteen na de invrijheidstelling goed op de rit te krijgen.
  • Ook was er een duidelijk toezegging op onze vraag aangaande zonnepanelen op monumenten. Daar wordt nu naar gekeken en de evaluatie zal de tweede helft van dit jaar zijn. Het zal n.a.w. tot een beleidswijziging op dit gebied leiden en het voorbeeld wat wij ter lering gaven op dit gebied in de gemeente Nijmegen wordt daarin meegenomen.
  • Op het gebied van gezondheid erkent het college de door ons geschetste zeer zorgelijke situatie. Het college wil via gesprekken met de organisatie Mediis bekijken wat er gedaan kan worden, maar kiest er niet voor zelf direct in gesprek te gaan met Rotterdam over het door ons genoemde H-team. Iets wat wij betreuren.
  • Aangaande het VNG congres is ons standpunt dat wij dat liever niet in onze stad zouden willen organiseren, maar de daarvoor bestemde gelden liever aan andere zaken voor de inwoners van  onze stad zouden willen bestemmen zoals bijvoorbeeld een vernieuwing van de verouderde brandmeldinstallatie van de schouwburg en de vernieuwing van het schouwburg meubilair

Tot slot was de toezegging van het college om zich tot het uiterste in te zetten om de ambtelijke capaciteit op het gebied van de sport op zo kort mogelijke termijn uit te breiden. Hoewel nog niet duidelijk was per wanneer en hoe groot binnen de bestaande budgetten deze uitbreiding zou kunnen zijn, was het college helder dat de uitbreiding er komt.

Max de Groot

Biografie: Geboren op 4 november 1954 in Utrecht. Ik woon sinds begin jaren 80 in Gouda, maar groeide op in Stolwijk. Ik studeerde geschiedenis in Amsterdam. Ik werkte tot voor kort als afdelingsleider bovenbouw, coördinator ict en als hoofd facilitaire zaken bij het Coornhert Gymnasium. Nu ben ik met pensioen. Als vrijwilliger ben ik in

Meer over Max de Groot