Goudse Algemene Beschouwingen: Spreektekst fractievoorzitter Max de Groot

3 juli 2023

Op 28 juni jongstleden heeft de Goudse gemeenteraad gesproken over de kadernota 2024-2027. Bij dit debat houden alle fractievoorzitters een toelichting over hun inzet. Hieronder is de integrale spreektekst van onze fractievoorzitter, Max de Groot, opgenomen.

N.B. onder de spreektekst hebben we een korte toelichting opgenomen over wat de kadernota is en wat de gemeenteraad ermee doet.

—————————————–

Voorzitter dank

Wij zijn erg blij dat Gouda er financieel goed voorstaat. Wij sluiten ons aan bij de voorgestelde bestemmingen van het overschot.

Bestaanszekerheid voor iedereen op alle gebieden staat voor de PvdA centraal

Woningbouw
Wij zijn meer dan blij met de uitstekende resultaten op het gebied van de woningbouw. Westergouwe is in volle gang en er zijn concreet 424 woningen bijgekomen waarvan 60 sociale huur en 57 middel dure huurwoningen. Spoorzone en Westergouwe staan op het programma voor de komende tijd. Wij weten zeker dat de nieuwe wethouder full speed voortgaat op het pad van zijn voorganger op dit gebied. Immers er is nog steeds een groot te kort aan woningen in onze stad. Het college onderkent een kwantitatief en kwalitatief woningtekort voor jongeren resp. ouderen. Mogen we erop rekenen dat het college zich maximaal zal inzetten op woningen voor jongeren en Knarrenhof-achtige concepten ook voor minderdraagkrachtige inwoners van onze stad?

Vluchtelingen
Wij zijn blij met de komst van de Molenwiek, waardoor wij als stad op een menselijke en verantwoorde wijze vluchtelingen opvangen. Wij willen er hier nog eens voor pleiten dat integratie van de Molenwiek bewoners in onze Goudse samenleving van groot belang is. Essentieel daarvoor is dat de bewoners zo spoedig mogelijk naar werk worden geleid. Daarbij is het een groot probleem dat de groep asielzoekers maar 24 weken per jaar mag werken. Daarbij komt nog dat statushouders en asielzoekers qua betaling ongeacht wat ze verdienen altijd netto 500 euro per maand aan het COA moeten afdragen. Deze wettelijke regel bevordert het zwart werken. Ziet het college kans deze problematiek bij het rijk aan te kaarten? Immers kansengelijkheid en bestaanszekerheid moet voor iedereen in onze stad gelden, of het nu gaat om vluchtelingen uit de Oekraïne of bewoners van de Molenwiek.

Veiligheid
Op het gebied van de veiligheid vernemen wij graag wat de status is van de mogelijkheden voor een reïntegratieofficier waarover ik al in november sprak. Ten aanzien van de problematiek van jeugdcriminaliteit pleiten wij voor (meer) jongerenwerkers in de buurt en dus op straat. Ziet het college nog mogelijkheden binnen de bestaande budgetten om meer jongerenwerkers in de buurt te realiseren?

Energie en klimaat
Ten aanzien van de energie en klimaat problematiek zien wij dat het college voortvarend bezig is. De PvdA is van mening dat er naar het zonnepaneel omgekeerd moet worden gekeken. Monumenten verdienen het om zorgvuldig mee om te gaan, maar wat zijn de mogelijkheden om op verantwoorde wijze het plaatsen van zonnepanelen op monumenten te realiseren zoals ook in de gemeente Nijmegen het geval is. Het is toch de bedoeling dat Gouda in 2040 aardgas vrij is. Hoe ziet het college dit?

Sport
Op het gebied van sport zien wij dat het college zich daar maximaal voor inzet. Een goede zaak wat ons betreft. Maar de PvdA is van mening dat er sprake is van aanzienlijke kwetsbaarheid op het uitvoerend gebied door de zeer beperkte ambtelijke capaciteit. Wij zouden ervoor willen pleiten om hiervoor 1 extra fte beschikbaar te stellen. Welke mogelijkheden ziet het college om dit binnen de bestaande begroting te realiseren?

Gezondheid
Wat ons ook zorgen baart is het feit dat gezien de groei van onze stad er in de komende jaren een nog groter huisartsenprobleem dreigt dan nu al het geval is. 1,5% van de Gouwenaars heeft op dit moment geen eigen huisarts in onze stad. 25% van onze huisartsen is ouder dan 60 jaar, wat betekent dat zij op vrij korte termijn met pensioen zullen gaan. Daarnaast  hebben wij bij een groei van onze stad naar verwachting de komende jaren nog 5 extra norm praktijken nodig bovenop de bestaande praktijken. Wat kan het college op dit gebied betekenen. Ziet het college mogelijkheden om naar Rotterdams model een H-team op te richten? Daar kunnen huisartsen met al hun vragen over hun praktijkruimte terecht b.v. over een nieuwe eigenaar die de huur opzegt of  overdoen bij pensionering. Allemaal complexe onderwerpen die het uitvoeren van hun vak bemoeilijken en waar een H-team aan kan bijdragen om onze stad voor huisartsen aantrekkelijk te houden.

VNG congres
Gouda maakt zich op om in 2024 het VNG congres te organiseren samen met enkele andere gemeenten. De kosten kunnen oplopen tot 2 of 3 ton of meer. De PvdA had er de voorkeur aan gegeven dit geld aan andere zaken in onze stad  te besteden zoals b.v. een eenmalige investering  in het vernieuwen van het schouwburg meubilair waar nu de gaten invallen en het vernieuwen van de verouderde brandmeldinstallatie, waar nu geen geld voor is.

Samenvattend voorzitter, zijn wij zeker van mening dat het college op de goede weg is en het bestuursakkoord op uitstekende wijze weet uit te voeren.

Tot slot voorzitter eindig ik, zoals gewoonlijk, met een citaat deze keer van de Griekse dichter Sophocles (496 v.C. – 406 v.C.) dat ik ook mij zelf aantrek : “Veel wijsheid ligt in korte woorden besloten.”

—————————————–

Wat is een Kadernota:
Een kadernota is een document waarin staat welke zaken er van gemeentegeld geregeld moeten worden en welke zaken juist niet. Het geeft alvast de kaders mee (vandaar ook de naam) voor de begroting die later in het jaar gepresenteerd wordt. Voor de gemeenteraad biedt het de mogelijkheid om van te voren inspraak te hebben in waar het geld naar toe moet. De kadernota wordt door het college van burgemeester en wethouders opgesteld, maar raadsleden kunnen door middel van vragen, wijzigingsvoorstellen (amendementen) en nieuwe voorstellen (moties) flink wat invloed uitoefenen. Bovendien geeft de kadernota ook een beeld van de huidige financiële situatie van de gemeente.

Wat doet de gemeenteraad ermee?
De gemeenteraad kan met de kadernota opdrachten meegeven aan het college van B en W. En omdat die opdrachten (kaders) worden meegegeven, kan het college later ook verantwoording afleggen. Raadsleden willen achteraf toch weten wat het college allemaal (in opdracht van de raad en vanuit zichzelf) heeft gedaan. De behandeling van de kadernota is een half jaar na de vaststelling van begroting van het vorige jaar. Het biedt dus ook informatie over ontwikkelingen die zich in het afgelopen half jaar hebben voorgedaan. Zo kan een geplande bezuiniging toch minder geld opleveren dan verwacht of blijkt dat een bepaalde investering niet nodig is. Op die manier kun je dus plannen tijdig bijstellen.