Waar hield onze fractie zich in januari en begin februari mee bezig

21 februari 2024

Motie tijdelijke woonvoorziening Westergouwe aangenomen
In de besluitvormende raadsvergadering van 7 februari werd de PvdA Gouda motie “Alternatieve woonvormen Westergouwe”, mede ondertekend door GroenLinks en GBG, met een ruime meerderheid aangenomen. In deze motie vraagt de PvdA het college om te bezien of en welke mogelijkheden er zijn om zolang er niet gebouwd wordt in een deel van Westergouwe, te verkennen wat er mogelijk is om daar tijdelijke woonvoorzieningen op land en misschien (hoewel dat zeer lastig is) ook op water te realiseren.

In de media was hier ook de nodige aandacht voor, bijvoorbeeld in het Gouds Dagblad, in het AD en op ZoGouds.nl

Parkeren in Gouda een probleem
Op dit moment is dit een belangrijk onderwerp in onze stad. Gereguleerd parkeren invoeren in Korte Akkeren en Kort Haarlem. Een vergunningenplafond in het centrum.
Onze fractie is niet tegen gereguleerd, oftewel betaald, parkeren, maar als het om de kosten voor inwoners gaat, moet het voor iedereen betaalbaar zijn en blijven. Wat ons betreft zouden middels de Rotterdampas onze inwoners met de kleinste beurs een nog nader te bepalen korting op de eerste en de tweede parkeervergunning moeten krijgen. Dit geldt in Korte Akkeren en Kort Haarlem voor de tweede vergunning als die aantoonbaar noodzakelijk is. Daarnaast moet er ook maatwerk mogelijk zijn voor bijvoorbeeld mantelzorgers, bezoek etc.

Met betrekking tot parkeren in het Goudse centrum werd een motie van CU en PvdA aangenomen. Op grond van deze motie krijgt Iedere binnenstadbewoner van Gouda die opnieuw een parkeervergunning aanvraagt voor 1 maart er een. Een ingesteld plafond om een deel van de auto’s uit het centrum te weren, zit hen daarmee nog niet in de weg. De maatregel is een aanvulling op plannen van de gemeente voor zo’n plafond.

Voor dit onderwerp ook ruim aandacht in de media. Zo is dit onderwerp meerdere malen aan bod geweest in het, zie hier AD en hier AD, maar ook in de Goudse Post.

Verkeerssituatie Sportlaan
De PvdA maakt zich zorgen omtrent de verkeersveiligheid aan de Sportlaan. Hoewel er al de nodige verkeersremmende maatregelen zijn getroffen door het college, krijgen wij signalen dat er vanuit de kant van de Leo Vroman toren toch nog te hard wordt geregen omdat er pas een verkeersdrempel is geplaatst na de toegangen tot de twee grote supermarkten (horizontale rode pijl). Daarnaast kan er alleen via een zebrapad worden overgestoken ter hoogte van de Leo Vroman toren terwijl regelmatig bezoekers van de twee grote supermarkten ook nog aan de overkant winkels willen bezoeken en omgekeerd ook.

De PvdA-fractie vraagt daarom of het mogelijk is al rond het zebrapad (kleine verticale rode pijl) een verkeersremmende maatregel te treffen en ook om te bekijken of een tweede zebrapad net voorbij de tweede toegang naar de supermarkten mogelijk (grote verticale rode pijl) is. Indien dit niet het geval is of de gemeente dan een kleine verharding kan plaatsen in de groene tussenstroken tussen de uitgangen van de supermarkten (de twee rode ovalen) richting de Leo Vroman toren zodat voetgangers kunnen oversteken bij het daar liggende zebrapad zonder door de modder te hoeven lopen.

Ook voor dit onderwerp weer veel aandacht in de media in bijvooerbeeld ZoGouds.nl, het Gouds Dagblad, Goudse Post en het AD

Proef om minder afval naast containers te realiseren
De fractie van de PvdA Gouda heeft aan het college gevraagd of in navolging van de gemeente Roosendaal in Gouda een proef gedaan kan worden om bij afvalcontainers waar vaak grofvuil en/of afvalzakken worden bijgeplaatst maatregelen te nemen om dit probleem aan te pakken. Wij ontvingen hier veel klachten van bewoners over zoals bijvoorbeeld over de Noothoven van Goorstraat.

In Roosendaal heeft men op probleem locaties extra verlichting geplaatst. Verder werden de afvalcontainers ontdaan van illegale stickers en schoongemaakt. Vervolgens werden er heldere fel gekleurde stickers op aangebracht, waarop te zien was wat er in de betreffende containers mocht en hoe die gebruikt moesten worden.

Onze politieke vragen vindt u hier. In de media ook de nodige aandacht voor ons voorstel, bij het ADop … en op … AD, Maar ook op ZoGouds.nl en het Gouds Dagblad

Kabelgoottegels ook in Gouda?
In enkele gemeenten in Nederland zoals bijvoorbeeld Hilversum en Zeist loopt op dit moment een proef met kabelgoottegels in stoepen. Met deze tegels zorg je ervoor dat mensen niet struikelen over laadkabels voor elektrische auto’s waarvan de eigenaar geen mogelijkheid heeft om op eigen grond op te laden. Maar wel graag wil opladen vanuit de eigen woning, zeker als die woning is voorzien van zonnepanelen.

Wij willen weten of er al resultaten van de pilots bekend zijn en of er in onze stad praktische bezwaren zijn om ook een dergelijke pilot te starten. Mogen er in onze stad over/in een stoep kabels gelegd worden is daarbij ook een vraag. Wij zouden een dergelijke pilot als dat technisch mogelijk is graag in onze stad zien. Uiteraard moet dan aan een aantal voorwaarden worden voldaan zoals dat inwoners geen eigen oprit hebben en er alleen een stoep tussen de openbare parkeerplaats en het huis of tuin is. Ook moeten de kosten voor het aanleggen van de tegels aan de gemeente terug worden betaald en blijft  de parkeerplaats voor iedereen toegankelijk.”

In de media ook aandacht voor onze vragen, zie ZoGouds.nl en het Gouds Dagblad

Voortgang A12 problematiek
Helaas duurt de overlast van de A12 voor onze inwoners nog steeds voort ondanks gesprekken van het college met Rijkswaterstaat. Wij pleiten er voor om op korte termijn in ieder geval de maximum snelheid 24 uur per dag naar 100 km per uur te bepalen en tevens het geluidsarme asfalt zo snel mogelijk aan te leggen.

Ook in de media blijft er aandacht voor dit onderwerp, onder ander bij het AD.

Machiavelli
Op zaterdag 3 februari was fractievoorzitter Max de groot te gast (samen met de fractievoorzitter van de  VVD) bij het politieke praatprogramma van  Gouwestad “Machiavelli”. Onderwerpen van gesprek waren: afvalproblematiek, parkeren, vuurwerk en de re-integratie officier. Aangaande parkeren verschilden wij duidelijk van mening, maar bijvoorbeeld over de re-integratie officier niet. Op het gebied van vuurwerk konden we elkaar gedeeltelijk vinden.

Gouwestad Politiek: Machiavelli van 3-2-2024 9 uur op Apple Podcasts

Vertrek van Living Well uit Goverwelle; hoe verder?
Ons bereikten klachten van daar sportende ouderen. Ook het artikel in het AD van 13 februari waarin ook de problemen voor sportende ouderen uit de buurt werden geschetst door het vertrek van Living Well uit Goverwelle vroeg aandacht voor dit probleem. Omdat de sluiting onontkoombaar was, heeft de PvdA het college gevraagd op welke gronden een inwoner in aanmerking kan komen voor een vervoersvoorziening naar een van de andere vestigingen van Living Well? Het gaat dan om ouderen die niet met de fiets of het openbaar vervoer een van de andere locaties van Living Well kunnen bereiken.

Wij vragen in dit kader verder concreet wat de gemeentelijke vervoersvoorziening in de praktijk inhoudt. Het is daarbij van belang dat een inwoner die van dit vervoer gebruik zou willen maken dat kenbaar kan maken ook als hij of zij niet digitaal vaardig is en/of de Nederlandse taal niet voldoende machtig is.

Ook dit onderwerp heeft de aandacht gehad in de Goudse Media, zie ZoGouds.nl en het Gouds Dagblad.

Afsluitend
Verder heeft onze fractie nog door middel van het stellen van politieke en technische vragen aandacht gevraagd voor de volgende onderwerpen:

• Samen met GroenLinks politieke vragen gesteld over het optoppen van bestaande gebouwen om daarmee meer woningen in onze stad te realiseren. U vindt de vragen hier
  • Voortgang van onze vragen over het instellen van lotgenotengroepen aangaande suïcide. Zie ook eerdere berichtgeving hierover op onze website. U vindt onze inbreng hier

We hebben ook technische vragen gesteld over:

• Lozingen door Cargill;
  • Loodgebruik in hengelsport samen met de PvdD;
  • POK gelden (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag);
  • Ontwerp verkeersbesluit nul-emissiezone stadslogistiek;
  • Restafval containers Ruigenburg;
  • Kaderstellende afspraken Passend onderwijs;
  • Planning ophogen buurten.

Als er over bovenstaande onderwerpen meer te melden is zullen we dat via onze website en de media doen!

Daarnaast heeft de fractie de afgelopen maand enkele werkbezoeken c.q. gesprekken met diverse vertegenwoordigers gevoerd:

• We hebben een bezoek gebracht aan de fractie GroenLinks PvdA van de provincie Zuid-Holland. We spraken onder meer over het tekort aan woningen in onze stad en in de hele provincie.
  • We hebben gesproken met, Katja van Rooten, een van de PvdA vertegenwoordigers in het Waterschap Rijnland. Een van de onderwerpen die wij bespraken betrof de waterkwaliteit van de museum binnenhaven.
  • We hebben gesproken met Linda Boot directeur van Cyclus. Zwerfvuil en wat daaraan te doen was een belangrijk gesprekspunt.

Kortom weer een drukke maan dvoor de fractie. En zoals altijd: wil je iets delen met ons, wat je hiervan vindt? Iets wat niet lekker loopt? Laat het ons weten, wij gaan er graag over in gesprek!