Waar heeft onze gemeenteraadsfractie de laatste tijd aandacht voor gevraagd ?

18 december 2023

Beste geinteresseerden, bijgaand een kort overzicht van de kwesties waar onze fractie zich mee bezig heeft gehouden vanaf eind augustus tot en met november 2023.

Ontploffende lachgascilinders
Naar aanleiding van onze vragen over het risico van ontploffende lachgascilinders in vuilniswagens en verbrandingsovens gaf het College van B en W aan dit ook als gevaarlijk te beschouwen. Het college blijft via de VA en de NVRD (waar de gemeente Gouda lid van is) trachten om hier iets tegen te doen. Helaas hebben tot nu toe gesprekken met ministeries, OM en politie, over de risico’s en de schade die het gevolg zijn van de invoering van het lachgasverbod, geen voldoende resultaat gehad.

Via deze link komt u bij onze vragen en de beantwoording van het college.

In de media werd hier ook aandacht aan besteed:
ZoGouds.nl: PvdA Gouda maakt zich zorgen over risico’s ontploffende lachgascilinders – ZoGouds.nl
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | PvdA Gouda maakt zich zorgen over lachgascilinders in vuilnisauto’s
AD: Serieus ontploffingsgevaar, dus lever lachgascilinders in: ‘Wonder dat niemand gewond raakte’ | Deze verhalen uit Groene Hart mag je niet missen | AD.nl

Aanpak excessieve winsten jeugdzorg
Onze motie samen met GroenLinks en de PvdD om de excessieve winsten in de jeugdzorg aan te pakken kon helaas niet op een meerderheid in de raad rekenen. Wij betreuren dat. Hopelijk haalt deze motie het wel in andere regiogemeenten.

De motie:  Document Gouda – 3. Motie 1 PvdA – Maximaliseren Winsten aanbieders Jeugdzorg en WMO – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Stemuitslag:
Voor: Fractie CDA (2), Fractie GL (4), Fractie Gouda Vitaal (1), Fractie Leefbaar Gouda (2), Fractie PvdA (3), Fractie PvdD (2)
Tegen: Fractie CU (4), Fractie D66 (5), Fractie GBG (1), Fractie GoPo (4), Fractie SGP (2), Fractie VVD (3)

In de media werd hier ook aandacht aan besteed:
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | PvdA, GL en PvdD Gouda willen aanpak excessieve winsten in jeugdzorg

PvdA houdt eigen inzamelingsactie
Onze fractie heeft samen met het afdelingsbestuur een inzamelingsactie onder onze eigen leden gehouden ten behoeve van de wederopbouw na de verschrikkelijke rampen in Marokko en Libië. Helaas was voor onze oproep aan alle andere partijen in de raad om deze actie gezamenlijk richting ieders partijleden te houden, geen unaniem draagvlak.

In de media werd hier ook aandacht aanbesteed:
Gouds Dagblad | Rampen In Marokko en Libië; PvdA Gouda houdt inzamelingsactie

Lokaal hitteplan
Al geruime tijd hebben wij samen met GroenLinks middels het een aantal keren stellen van vragen aangedrongen op een lokaal hitteplan. In een memo van het college wordt het lokale hitteplan nu toegezegd. In dit plan gaat de gemeente zich richten op voorlichting over hitte en gezondheid, onder meer via de website van de gemeente Gouda. Daarbij is het van belang dat speciaal de kwetsbare groepen worden bereikt zoals alleenwonende ouderen, kinderen en chronisch zieken. Om aanhoudende hitte ook goed bij de kwetsbare groepen onder de aandacht te krijgen, is de communicatie met organisaties als de GGD, GHOR Zuid-Holland, zorgketenpartners en lokale maatschappelijke organisaties zoals de Zonnebloem en het Rode Kruis erg belangrijk. Welke acties zij moeten ondernemen wordt vastgelegd in het Lokaal Hitteplan.

Hier het memo van het College over het lokaal hitteplan: Document Gouda – Raadsmemo Hitteplan – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Goudse Post: Digitale editie Goudse Post
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | PvdA Gouda en GroenLinks blij; lokaal hitteplan komt tot stand

Staat van de Kleiweg en Vredebest
Wij stelden schriftelijke vragen aan het College vragen aangaande de uitstraling van de Kleiweg en Vredebest. De leegstand aan de Kleiweg en de enorme verstening baren ons grote zorgen. Deze verbinding is DE route naar ons mooie marktplein. Wij vroegen daarom aan het college om hier actie op te ondernemen. Het college reageerde hier positief op zoals in de beantwoording is te lezen. Zowel uitstraling als leegstand worden aangepakt. Helaas werd onze suggestie om zogenoemde schaduwdoeken aan te brengen niet overgenomen. Klik voor de vragen en antwoorden op deze link.

In de media werd hier ook aandacht aan besteed:
AD: Kleiweg verdient opknapbeurt, erkent Gouda, maar daaraan zitten nog wel wat haken en ogen | Gouda | AD.nl
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | ‘Route naar Markt in Gouda via Vredebest en Kleiweg is armoedig’
Goudse Post: De staat van de Kleiweg vraagt om aandacht: ‘te weinig groen, te veel leegstand’ – Al het nieuws uit Gouda (goudsepost.nl)
ZoGouds.nl: PvdA Gouda maakt zich zorgen over leegstand en verstening Kleiweg – ZoGouds.nl

Kosten Tweede Kamerverkiezingen
In oktober vroegen wij aandacht voor de kosten voor de niet geplande 2e kamer verkiezingen. Naar aanleiding van onze vragen ( Document Gouda – Beantwoording schriftelijke vragen PvdA inzake kosten organiseren 2e kamer verkiezingen 2023 – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl) ) bleek dat die voor rekening komen van de gemeente en wij hebben dan ook gevraagd (eventueel via de VNG) hierop richting landelijke overheid actie te ondernemen.

In de media werd hier ook aandacht aan besteed:
AD: Gouda – 26.10.2023 (ad.nl)
Zogouds.nl: Moet Gouda kosten organiseren Tweede Kamer verkiezingen zelf betalen? – ZoGouds.nl

Klachten over Groene Hart Hopper / WMO-vervoer
Hoewel wij in juni al vragen stelden over de klachtenafwikkeling van de Groene Hart Hopper kwamen de antwoorden pas in november. Op ons verzoek belooft het college in gesprek te gaan met de vervoerder om de nodige verbeteringen zeker op het gebied van het indienen van klachten te verbeteren. Ondertussen is aan een van onze bezwaren al tegemoet gekomen. Het digitaal invullen en indienen van het klachtenformulier is nu eindelijk mogelijk. Via deze link komt u bij onze vragen en de antwoorden.

In de media werd hier ook aandacht aan besteed:
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | PvdA Gouda: Het college gaat in gesprek met vervoerder WMO

Zorgaanvraag
Op 19 april van dit jaar stelden CU en PvdA onder meer vragen om het langdurig indiceren bij de WMO te verlengen.
Recent berichtte het college dit verzoek te honoreren. De tekst hierover vindt u in de link naar het betreffende memo. Het college verlengt de indiceringstijd van 3 naar 5 jaar.

Lokale democratie en jongeren

Wij vinden het van groot belang dat leerlingen in hun middelbareschooltijd  kennismaken met de fundamenten van de lokale democratie. Daarom vragen wij het college om te onderzoeken hoe dit bevorderd kan worden. De Goudse middelbare scholen blijken na onderzoek vanuit onze fractie allemaal het belang ervan te onderkennen en eraan te willen meewerken. Onze vragen vindt u in deze link.

Versneld verstrekken van BSN nu ook in Gouda
We zijn uiterst verheugd over het versneld verstrekken van BSN voor bewoners AZC. Het college start met een pilot voor ‘Versnelde inschrijving’. Vanaf december zullen twee extra medewerkers starten bij afdeling Burgerzaken die o.a. aan de slag gaan met een pilot ten aanzien van het versneld verkrijgen van BSN voor de bewoners van het AZC die daar recht op hebben. In april dit jaar vroegen wij aan het college om te bezien of op korte termijn de gemeente Gouda naar Rotterdams model of in samenwerking met Rotterdam ook BSN kon gaan verstrekken om zowel werk mogelijk te maken als ook de mogelijkheid te bieden aan COA-vluchtelingen om een vluchtelingenpaspoort met terugreisvisum aan te vragen. Op het verzoek van de PvdA antwoordde het college toen dit te gaan onderzoeken. Onze vragen hebben er nu concreet toe geleid dat dit echt gaat gebeuren! De wachttijd voor een BSN om dit via de IND te regelen kan daardoor van tien tot vijftien maanden teruggebracht worden tot ongeveer zes maanden. Het zo snel mogelijk aan het werk kunnen gaan is wat ons betreft van groot belang voor deze inwoners van onze stad om zo snel mogelijk te integreren.

Zogouds.nl: Gouda gaat BSN versneld verstrekken aan bewoners AZC – ZoGouds.nl
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | PvdA Gouda verheugd over versneld verstrekken BSN voor bewoners AZC

Naast alle hierboven gemelde zaken hebben wij ook nog een aantal (technische) vragen gesteld onder andere over:

• De onduidelijkheid rond de brug van het centrum richting schouwburg en vice-versa. Het resultaat is dat de belijning voor de brug verbeterd zal worden en de bebording voortaan ook zal aangeven dat het om een fietsers- en voetgangersbrug gaat.

In de media werd hier ook aandacht aan besteed:
Gouds Dagblad: Gouds Dagblad | Nieuwe belijning/markering voor gebruikers brug Stad naar Schouwburg
Goudse Post: Onduidelijke situatie gebruikers Kazernebrug: ‘Hopelijk snel opgelost’ – Al het nieuws uit Gouda (goudsepost.nl)

• Openbare verlichting en het gebruik van LED lampen
  • De schijnbare tegenstrijdigheden in de regeling vakantie-uitkering voor bijstandsgerechtigden
  • De metingen aangaande de luchtkwaliteit in onze stad
  • De zwemvaardigheid van kinderen in onze stad verbeteren
  • Onveiligheid en discriminatie binnen zorginstellingen tegenover de LHBTIQ+ gemeenschap
  • Mogelijke uitbreiding van het aantal woonboten om de woningnood te verminderen
  • Beslag op bijstand in combinatie met schuldhulpverlening. Zien we daar in de afgelopen jaren een toename?
  • Suïcide-problematiek in onze stad en het betrekken van het Suïcide Preventie Centrum.

Ook overlegt onze fractie regelmatig met:

• De Goudse moskeebesturen
  • Mediis[1]