Verslag PvdA Jongerenbijeenkomst: ‘Praat mee over de toekomst van Gouda tijdens jongerenbijeenkomst’

24 oktober 2023

De PvdA Gouda heeft het voortouw genomen in het stimuleren van jongeren om hun stem te laten horen en actief deel te nemen aan discussies over kwesties die de stad Gouda aangaan. Om deze reden organiseerde raadslid Sophie Heesen op donderdag 19 oktober een speciale bijeenkomst, die volledig in handen was van jongeren zelf.

De avond begon met een warm welkom, waarbij het eerste drankje gratis werd aangeboden. Hiermee wilde de PvdA Gouda de drempel verlagen en jongeren aansporen om deel te nemen aan deze belangrijke discussieavond. “Dit is een uitgelezen kans om nieuwe mensen te ontmoeten, belangrijke onderwerpen te bespreken en jouw stem te laten gelden over zaken die jongeren in Gouda aangaan. Tijdens deze avond staat de jongere centraal. Het gaat om hun zorgen en mooie ideeën,” aldus raadslid Sophie Heesen.

Tijdens de bijeenkomst werden verschillende onderwerpen besproken die jongeren in Gouda raken. De gespreksonderwerpen omvatten onder andere uitgaansgelegenheden en cultuur, zorg voor jongeren, en werkgelegenheid en onderwijs in Gouda. “Wij moedigen alle aanwezigen aan om hun standpunten te delen en actief deel te nemen aan de discussie,” benadrukte ook de aanwezige PvdA’ers.

Enkele voorbeelden van stellingen die ter discussie werden gesteld, zijn: “Meer diverse uitgaansgelegenheden en culturele evenementen moeten worden georganiseerd om jongeren in Gouda aan te trekken,” en “Het onderwijs in Gouda moet meer aandacht besteden aan digitale vaardigheden om jongeren beter voor te bereiden op de moderne arbeidsmarkt.”

De bijeenkomst vond plaats in Casa Chow, gelegen aan Markt 31, op donderdag 19 oktober om 20.00. Gastvrouw Sophie Heesen, raadslid voor de PvdA Gouda, leidde de avond en zorgde ervoor dat de lastigere aandachtspunten niet werden vergeten.

Onderwerpen zoals gelijke kansen in het onderwijs werden aan de orde gesteld. Het viel op dat bij het aanmelden van kinderen op een basisschool, standaard wordt gevraagd naar het opleidingsniveau van de ouders. Daarnaast kwamen andere problemen ter sprake, zoals het ontbreken van kortingsregelingen voor openbaar vervoer voor kinderen die na de basisschool kiezen voor een school die alleen bereikbaar is via het openbaar vervoer.

Ook werd opgemerkt dat het kindercollege in de stad slechts een symbolische rol lijkt te vervullen, zonder daadwerkelijke inspraak of discussie met de beleidsmakers. Het belang van langdurige persoonlijke begeleiding in de jeugdzorg werd eveneens benadrukt, en de uitdagingen die ontstaan door steeds wisselende begeleiders.

Om jongeren meer te betrekken bij de politiek werd benadrukt dat dit soort bijeenkomsten vaker moeten plaatsvinden, en niet alleen door één partij, maar in samenwerking met anderen. Verder werd aangeraden om sociale media, met name Instagram, actiever te gebruiken om jongeren op de hoogte te brengen van dergelijke evenementen.

De bijeenkomst was een succesvolle eerste stap in het betrekken van jongeren bij het politieke proces in Gouda. Het is een hoopvol teken dat de jeugd van Gouda actief betrokken wil zijn bij het vormgeven van de toekomst van de stad. De PvdA Gouda en andere partijen blijven zich inzetten voor een stad waarin iedere stem telt, ongeacht de leeftijd.

Registreer je nu om deel te nemen aan de jongerenbijeenkomst op 14 december, die om 20:00 in het hart van Gouda plaatsvindt. Aanmelden kan via: [email protected]