Terugblik op de eerste maanden van onze wethouder Jan Kees Oppelaar

18 december 2023

De eerste ervaringen en maanden als wethouder laten zien dat je écht het verschil kan maken voor de stad en voor de Gouwenaars.

In de Spoorzone is een aantal bouwprojecten uit de impasse en dus weer op de rit gekomen. Mede dankzij extra inspanningen door de gemeente én subsidie van het rijk gaat in de eerste helft van 2024 eindelijk weer woningbouw van start. Er komen straks 247 sociale huurwoningen speciaal voor jongeren en op het kavel ernaast nog eens 250 woningen, waaronder sociale huur en middenhuur.

Maar het is natuurlijk lang niet genoeg. Want veel Gouwenaars zijn al te lang op zoek naar een betaalbare woning. Een eigen plek, een thuis, dat is zo belangrijk om de volgende stap te zetten in je leven. Daarom zetten we alles op alles om te zorgen dat er meer nieuwe woningen komen. Voor spoedzoekers, en voor jongeren en starters die er nu lastig tussenkomen. Maar ook voor ouderen die best willen doorstromen, maar dan moet er wel een betaalbaar, passend alternatief zijn, en liefst in de eigen buurt.

De andere grote opgave is de strijd tegen armoede. We zien dat steeds meer mensen, mede als gevolg van de inflatie en gestegen energieprijzen, in de problemen komen of daar vlakbij zijn. Vanuit de gemeente vraagt dat een actualisatie van het beleid: wat moeten we verbeteren om mensen sneller te bereiken en te ondersteunen? Daar zijn we nu druk mee bezig. In het tweede kwartaal van 2024 komen we met verbetermogelijkheden die we in de gemeenteraad zullen bespreken.In de tussentijd voeren we al verbeteringen door:  zo kunnen sinds november van dit jaar kinderen uit gezinnen met een kleine portemonnee, gratis gebruik maken van huiswerkbegeleiding, op meerdere plekken in de stad. Zo dragen we bij aan gelijke kansen voor ieder kind. Dit maken we mogelijk via de Rotterdampas. Een belangrijk instrument waarmee we zorgen dat Gouwenaars met een bescheiden inkomen een steuntje in de rug krijgen via korting op activiteiten in onze stad, op cultuur en sport. De komende tijd breiden we dit aanbod verder uit. Met als doel zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving, ongeacht de dikte van je portemonnee.

Jan Kees Oppelaar
Wethouder