Spreektekst Begroting 2024 Algemene Beschouwingen

8 november 2023

Voorzitter dank

Wij zijn erg blij dat Gouda er in deze moeilijke tijden nog steeds financieel goed voorstaat. Een sluitende begroting voor 2024 is een compliment waard en zelfs het rampjaar 2026 lijken wij als een van de weinige gemeenten positief te kunnen afsluiten, al is dat nog ver weg.

Bestaanszekerheid voor iedereen op alle gebieden staat voor de PvdA centraal

Woningbouw
Wij zijn blij dat ondanks de moeilijke omstandigheden, concrete resultaten worden geboekt op het gebied van de woningbouw. Westergouwe is in volle gang en in de Spoorzone komt er weer schot in.  Er komen 247 woningen speciaal voor jongeren en ook het project Wonen in Goud, met een mooi aanbod in de categorie betaalbaar, gaat van start. Wij zien dat onze wethouder full speed voortgaat en projecten weer op de rit heeft gekregen.

Maar zoals het er nu uitziet zal het inwoneraantal van onze stad blijven groeien. Na Westergouwe zijn de uitbreidingsmogelijkheden voor onze stad op het gebied van woningbouw vrijwel uitgeput. Het lijkt ons verstandig nu al in gesprek te gaan met onze regiogemeenten om gezamenlijk te bezien hoe deze problematiek kan worden opgepakt.

Ziet het college mogelijkheden om in de nabije toekomst hierover in gesprek te gaan met onze regiogemeenten?

Ziet het college ook mogelijkheden om bij het opstellen van plannen voor woningbouw naast de al bestaande vormen van inspraak ook al in het voortraject, dus voordat de plannen op papier staan mensen uit de betreffende buurt erbij te betrekken en ziet het college op termijn mogelijkheden om bij aanbestedingen steeds te bezien of er eventueel bedrijven uit de buurt bij betrokken kunnen worden?

Vluchtelingen
Wij zijn blij dat wij erin geslaagd zijn om een beperkte groep alleenstaande minderjarige jongeren op korte termijn op te vangen op de Crabethpark locatie. Maar aangezien het hier om jongeren gaat uit vnl. oorlogsgebieden maken wij ons terdege zorgen om hun mentale gezondheid.

Ziet het college mogelijkheden ervoor te zorgen dat er op dit gebied hulp wordt aangeboden al dan niet via het COA.

Veiligheidsbeleid
Wij zijn ook blij dat het zeker in deze tijd zeer belangrijke thema “Polarisering radicalisering en extremisme” als strategisch veiligheidsthema kon worden behouden. Er moet structureel aandacht blijven voor polariserende en beschadigende acties die de saamhorigheid en veiligheid van de Goudse samenleving direct of sluimerend ondermijnen. Unaniem werd ons amendement om dit thema te handhaven mede ingediend door GroenLinks, CU, CDA en D66 in onze raad gelukkig aangenomen.

Kan het college bevestigen dat wij (ook) op dit gebied uiterste waakzaamheid mogen blijven verwachten?

Gezondheid
Wij maken ons ook grote zorgen aangaande het zogenaamde ultrafijnstof. Hoe kleiner het fijnstof hoe gevaarlijker. Dit soort fijnstof wordt met name veroorzaakt door de A12, industrie en de bromfiets[1].

Welke mogelijkheden ziet het college om op dit gebied de gezondheidsrisico’s voor onze burgers te verminderen?

Wat ons steeds meer grote zorgen baart is het feit dat gezien de groei van onze stad er in de komende jaren een nog groter huisartsenprobleem dreigt dan nu al het geval is. 1,5% van de Gouwenaars heeft op dit moment geen eigen huisarts. Per 1 januari was er bijna weer een huisartsenpraktijk gestopt. In Westergouwe zijn er gezinnen zonder huisarts. Er zijn al inwoners die 1½ jaar op een wachtlijst voor inschrijving bij een huisarts staan. Het is wat ons betreft 5 voor 12!! De basiszorg in onze stad staat zwaar onder druk. We moeten ons afvragen wat wij kunnen doen om onze stad blijvend van een goede basiszorg voor alle inwoners te kunnen blijven voorzien. Ook het gebrek aan praktijkassistenten baart ons in dit kader grote zorgen.

Ziet het college mogelijkheden om op korte termijn een werksessie voor de raad te organiseren om deze problematiek uitgebreid te bespreken en te bezien wat er gedaan kan worden en al gedaan wordt om het vestigingsklimaat voor huisartsen in onze stad zo gunstig mogelijk te maken?

Ook de toegankelijkheid van de mondzorg staat onder druk. Dit wordt veroorzaakt doordat steeds meer mensen moeite hebben om het hoofd financieel boven water te houden. We krijgen signalen dat mensen een bezoek aan de tandarts steeds vaker uitstellen om financiële redenen. Volwassen inwoners van onze stad met een beperkt inkomen gaan in de praktijk noodgedwongen vaak niet meer naar de tandarts omdat mondzorg niet onder de basisverzekering valt en zij de tandartskosten niet (meer) kunnen betalen.

En dat geldt ook voor hun kinderen, terwijl mondzorg voor mensen onder de 18 jaar wel degelijk vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Maar dit weten sommige ouders niet. We moeten zorgen dat goede mondzorg voor iedere inwoner beschikbaar is, ongeacht de dikte van de portemonnee.

Ziet het college mogelijkheden om op dit gebied meer voor onze inwoners te betekenen?
Kan het college nog eens extra onder de aandacht van onze inwoners brengen dat mondzorg tot 18 jaar wordt vergoed en hoe zou dat het beste kunnen?

Samenvattend voorzitter, zijn wij zeker van mening dat het college op de goede weg is en het bestuursakkoord op uitstekende wijze weet uit te voeren.

Tot slot voorzitter eindig ik, zoals gewoonlijk, met een citaat deze keer van Albert Schweitzer

Geluk is niets meer dan een goede gezondheid en een slecht geheugen.

Max de Groot, fractievoorzitter PvdA

[1] Risico’s van ultrafijnstof in de buitenlucht | Advies | Gezondheidsraad