Gouda gaat bijdragen aan opvang vluchtelingen in PWA-kazerne

9 september 2015

De fractie van de PvdA Gouda heeft vandaag kennis genomen van het verzoek van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) om in de PWA-kazerne een asielzoekerscentrum in te richten. Het COA heeft hiervoor contact gezocht met het Rijksvastgoedbedrijf. Het Rijksvastgoedbedrijf is op dit moment eigenaar van de PWA-kazerne.

Het college van burgemeester en wethouders gaat medewerking verlenen aan dit verzoek, mede vanwege de eerdere oproepen van het COA, de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en ziet dat onze stad hiermee een bijdrage kan leveren aan het opvangen van vluchtelingen en de Europese vluchtelingencrisis die op dit moment aan de gang is.

Dit weekend stelden wij als fractie al vragen omtrent dit onderwerp. Met deze vragen drongen wij bij het college aan dat ook onze stad een bijdrage moest leveren aan de vluchtelingenopvang. Wij vinden het goed dat Gouda nu medewerking gaat verlenen aan het verzoek van het COA en een bijdrage kan leveren aan de mondiale vluchtelingencrisis. Zo geven we uitvoering aan het zijn van een solidaire, tolerante stad. We dragen dan ons steentje bij aan het helpen van al die mensen die door oorlog, conflicten en vervolging gevlucht zijn uit hun eigen land.

We hebben van het college begrepen dat er goed gecommuniceerd gaat worden naar alle betrokken partijen, de buurt en de stad. Het COA neemt het initiatief voor info-avonden en de buurt is vanmiddag geïnformeerd. Verder is er alvast een speciale site ingericht: http://www.gouda.nl/asielzoekers.

One Response to “Gouda gaat bijdragen aan opvang vluchtelingen in PWA-kazerne”

1. Henny van Rhenen schreef:

Beste PvdA,

Als vaste PvdA stemmer maak ik mij ernstig zorgen over de ontwikkelingen in onze stad, m.n. over de ontwikkelingen van het scholen gebied in Gouda Noord.
    Mijns inziens is het geen goed idee om in een gebied met een kwetsbare groep kinderen een grote groep asielzoekers te plaatsen.

Het lijkt mij beter om, zoals de planning was, in de PWA kazerne de Ark en Gemiva te vestigen, samen met een kleinere groep asielzoekers. De overige asielzoekers kunnen beter over Gouda verspreid worden.

Ik hoop dat u rekening houdt met mijn gevoelens in deze, als u een beslissing neemt over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
    Henny van Rhenen.