Verslag fractieochtend 7 september

24 september 2024

Op 7 september 2024 kwam de fractie van de PvdA bijeen voor een evaluatie van de eerste helft van het jaar. Op deze ochtend besprak de fractie de behaalde resultaten en verdere acties voor de tweede helft van het jaar.

Behaalde resultaten

Aline heeft zich sinds zij niet meer voor het ministerie van Onderwijs werkt meer kunnen richten op thema’s die het onderwijs en kinderen raken. Ze heeft vragen gesteld over leesconsulenten op scholen en geconstateerd dat de gemeente daar een aanbod aan scholen biedt dat past bij de behoeften van scholen en de bibliotheek. Ook heeft Aline zich met andere partijen verdiept in het Goudse zwemlesbeleid en de zwemveiligheid. Steeds meer partijen haakten aan en dit heeft geresulteerd in een motie om te verkennen welke maatregelen er genomen kunnen worden om de zwemveiligheid van kinderen verbeteren. Daarnaast is Aline druk geweest met het thema onderwijssegregatie en kansenongelijkheid. Dit heeft geresulteerd in een aangenomen motie en een opiniestuk in de media. Hier kwamen veel positieve reacties op en dat motiveert om door te gaan met het thema. Tot slot is Aline aandacht blijven vragen voor het thema suïcide onder jongeren en de hoop op een lotgenotengroep, ook voor naasten en nabestaanden.

Ahmed zet zich in voor de huisvesting en het welzijn van Marokkaanse ouderen in Gouda. Hij is zeer betrokken binnen de Marokkaanse gemeenschap en heeft een groot netwerk. In samenwerking met een verzorgingshuis in Gouda en Moskeebesturen is hij momenteel bezig met het verkennen van de mogelijkheden voor het realiseren van een aparte afdeling voor Marokkaanse ouderen met dementie. Om de doelgroep te bereiken en meer bekendheid en bewustwording te creëren zullen binnenkort informatiesessies georganiseerd worden binnen de Goudse Moskeeën, wat de zichtbaarheid van de PvdA zal vergroten. Verder is hij actief bij de mogelijke oprichting van een islamitische begraafplaats. Ook het thema van radicalisering, extremisme en polarisatie heeft de aandacht van Ahmed. Veel jongeren in Gouda zijn onterecht op een signaleringslijst gezet als potentiële radicalen en extremisten. Het probleem is eerder aangekaart, maar dit heeft niet geleid tot herstel. Ahmed blijft werken aan betere communicatie tussen de moskeeën en de gemeente. De inzet van PvdA wordt door een grote meerderheid van de Marokkaanse gemeenschap gewaardeerd .

Remco wist bij het water- en rioleringsplan zijn inhoudelijk expertise in te zetten zonder de hoofdlijnen uit zicht te verliezen. Verder heeft hij succesvol aandacht gevraagd voor betere verkeerssituaties in de stad, mede vanuit inwonersvragen die voortkwamen uit de permanente, Tweede Kamer- en Europese campagnes.

Sophie hield zich bezig met lokale democratie en jongeren. Ze voerde gesprekken met scholen en wethouders, waarbij ze ontdekte dat jongeren vaak alleen worden beïnvloed door populistische partijen. Ze overhandigde haar bevindingen aan het college en kreeg financiering via de zgn. Libertum-gelden voor enkele voorgestelde acties. Daarnaast werd huiswerkbegeleiding voor meer jongeren gerealiseerd, en zette ze zich in voor het jongerennetwerk van de PvdA.

Max slaagde erin het tekort aan huisartsen op de politieke agenda te krijgen. Ook besprak hij samen met de VVD de terugval van jongeren in crimineel gedrag en werkte hij aan oplossingen voor het gebrek aan woningen in Westergouwe middels een motie om te onderzoeken wat er aan tijdelijke woningen in Westergouwe mogelijk is. Max benadrukte het belang van brede samenwerking tussen de PvdA en andere partijen.

Focus voor de tweede helft van 2024 en begin 2025

Voor de komende periode zal de fractie zich richten op een aantal specifieke aandachtsgebieden. Aline blijft uitwerking van de de moties over zwemlessen en onderwijssegregatie volgen. We zijn gemaild door een ouder over het Goudse leerlingenvervoer en dit is een nieuw thema om de komende periode op te pakken. Ahmed richt zich op de oprichting van een islamitische basisschool. Max blijft zich inzetten voor gezondheidszorg en woningbouw, terwijl Remco zich richt op klimaatadaptatie en wegonderhoud. Sophie blijft werken aan armoedebestrijding en jongerenparticipatie, en onderzoekt of een Ombudsman-methodiek effectief kan zijn in Gouda.