Raadsvergadering 3 juli 2024

5 juli 2024

Op 3 juli 2024 vond er een vergadering plaats van de Goudse gemeenteraad. Hierbij werd de kadernota 2025 besproken en werden een aantal moties behandeld, waaronder twee die opgesteld waren door de Partij van de Arbeid.

Een motie door Aline ingediend samen met het CDA en Fractie van der Mije over onderwijssegregatie is aangenomen. De aangenomen motie vraagt het college om in gesprekken met schoolbestuurders over onderwijssegregatie het kenniscentrum Gemengde Scholen te betrekken voor een advies op maat. Dit is belangrijk omdat onderwijssegregatie een probleem is in Gouda waardoor leerlingen met verschillende achtergronden elkaar niet meer tegenkomen in het onderwijs. Dit kan leiden tot minder verdraagzaamheid en kansenongelijkheid. We krijgen als raad via een memo de uitkomsten van deze gesprekken zodat we kunnen bespreken of de gemeente hierin iets extra’s voor scholen kan betekenen. In onderstaande afbeelding is het resultaat van de stemming te zien:

Onze motie Instellen Ethische commissie die werd medeondertekend door: CDA, GroenLinks, CU, PvdD, GBG en Lijst v.d. Mije werd met een ruime meerderheid aangenomen. De motie Ethische commissie vraagt om te komen tot de oprichting van een ethische commissie in onze stad. Een onafhankelijk commissie met experts die raad en college gevraagd en ongevraagd kan adviseren. Wij denken dat het van groot belang is dat een dergelijke commissie die in een steeds groter aantal steden al is gevormd, ook in onze stad gerealiseerd wordt.

Een dergelijke commissie bestaande uit experts die als onafhankelijk professioneel klankbord functioneert, geeft antwoord op morele en ethische vragen. Veel belangen de voors en de tegens van AI, van algoritmes etc moeten steeds goed afgewogen worden Wij verwijzen hiervoor ook naar een artikel in het AD van 3 juli 2024 waarin de Autoriteit Persoonsgegevens nog eens benadrukt dat er nog steeds door de overheid ondoordachte algoritmes worden gebruikt. Het is daarom goed dat experts van buiten steeds waakzaam blijven om misstanden te voorkomen. Daarbij willen wij uiteraard geen afbreuk doen aan de interne controles door onze eigen ambtenaren. De ethische commissie is een onafhankelijke aanvulling!

De kosten kunnen van een dergelijke commissie kunnen beperkt blijven. Per gemeente zien we daarvoor een andere aanpak. De variant met een beperkte onkostenvergoeding en een eigen secretaris heeft onze voorkeur. De exacte taakomschrijving met bijbehorende kaders zien wij t.z.t in de raad tegemoet in het collegevoorstel. In onderstaande afbeelding is het resultaat van de stemming te zien:

Ook werd de kadernota in de tweede termijn behandeld. Onze inbreng hierbij was als volgt:

Voorzitter dank

Wij zijn blij met de reacties van het college op onze vragen. Toch willen wij nog enkele punten benadrukken en nog een enkele vraag stellen.

Wonen

In de beantwoording stelt het college dat voor het realiseren van de gewenste midden- huurwoningen beide corporaties allebei vrijwel geen mogelijkheden hebben en zijn er projecten “teruggegeven”. Daarom is met name voor de woningbouwprogrammering van betaalbare woningen na 2027 dus extra investeringsruimte nodig. Daartoe worden oplossingsmogelijkheden momenteel verkend met gemeenten en woningcorporaties in de regio. Intercollegiale steun wordt verkend. Wat wordt concreet bedoeld met intercollegiale steun? Wat zijn de tot nu bekende resultaten aangaande de gesprekken met woningbouwcorporaties in de regio? Worden er daarna, als resultaat uitblijft, ook nog gesprekken met verder liggende woningbouwcorporaties overwogen?

Armoedebeleid

Wij zijn blij dat voor het college bestaanszekerheid een prioriteit is. Bestaanszekerheid is tenslotte een grondrecht. Alle inwoners moeten wat ons, maar ook wat het college betreft mee kunnen doen in de samenleving. Het verheugt ons ook dat met name kinderen hierbij centraal staan.

Onderwijs

Ook positief vinden wij dat via leerplicht en het Doorstroompunt er ook ondersteuning wordt geboden aan kwetsbare jongeren (doorstroomcoaches en projecten) gericht op voorkoming van voortijdig schoolverlaten.

Wij zijn blij dat het college via het Onderwijsachterstandenbeleid het tegengaan van segregatie als een speerpunt heeft en willen dat middels een motie versterken.

Sociaal beleid

Het college geeft aan dat er op dit moment onderzoek uitgevoerd wordt door JSO vanuit de financiële middelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord naar hoe inwoners meer betrokken kunnen worden bij beleidsontwikkeling. Hierbij is aandacht voor alle inwoners in Gouda en specifiek voor jongeren en ouderen. Ziet het college ook mogelijkheden om te bevorderen dat er jongeren deel gaan uitmaken van de GASD?

Veiligheid

Wij zijn blij dat er al ambtelijk vorig jaar een werkbezoek aan de jeugdinrichting Teylingereind is gebracht. Positief is ook dat het college een werkbezoek door de raad aan deze jeugdinrichting als zinvol oordeelt. Kunnen wij een agenderingsverzoek van de kant van het college verwachten voor bv Q4 of moeten wij zelf hiervoor het initiatief nemen.

Kunstmatige intelligentie

Wij zijn blij dat het college het met ons eens is dat het instellen van een ethische commissie behoort tot een van de mogelijkheden. Daartoe zullen wij later vanavond een motie indienen.

Voorzitter ik eindig deze keer met twee citaten. De eerste is van oud-minister sociale zaken Ad Melkert: “ De grote vraagstukken van onze tijd – klimaatverandering, armoede en ongelijkheid – kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt.” De tweede is van een PvdA politicus en minister-president, die ik nog steeds als een voorbeeld zie, namelijk Joop den Uijl: “Een samenleving zonder solidariteit is geen samenleving maar een verzameling van individuen.”

Max de Groot, Fractievoorzitter PvdA