Wat heeft onze fractie in januari aan de orde gesteld en bereikt?

25 januari 2023

Kabinet zorg dat iedere vluchteling meedoet

Op 17 januari verscheen in het landelijk AD een opiniestuk van Max de Groot (onze fractievoorzitter), samen met Anne Koning, lijsttrekker van de PvdA voor de PS verkiezingen en Kati Piri ons tweede kamer lid. In het stuk pleiten zij gezamenlijk voor gelijke behandeling van vluchtelingen uit Oekraïne en vluchtelingen die op COA locaties verblijven op met name het gebied van werk. Een vluchteling uit Oekraïne heeft na vrij korte tijd een BSN nummer en kan dan aan het werk en meedoen in onze samenleving. De vluchteling die via het COA in Nederland is terecht gekomen, moet ten eerste 6 maanden wachten voor hij of zij zelfs maar een BSN nummer kan aanvragen. Daarna kan het nog maanden duren voor hij of zij dat voor elkaar heeft. En als de betreffende persoon dan een baan heeft gevonden en aan onze samenleving wil deelnemen, dan moet die persoon wettelijk na 24 weken ontslagen worden. Hoe gek moet het zijn in ons land!

Bekijk het opiniestuk, via deze link:  https://ad.nl/article/~a878db24

Onduidelijkheid over Burgerparticipatie
Op het gebied van burgerparticipatie stelden wij vragen om meer duidelijkheid te krijgen over de wijze waarop de gemeente en het college van B&W input van inwoners meeweegt in de besluitvorming en een plek krijgt in het vervolg. In een aantal gevallen zien wij dat onvoldoende aandacht is besteed aan een zorgvuldige communicatie en een duidelijke opvolging. Het is naar onze mening soms onduidelijk voor inwoners welke waarde het delen van hun opvatting en inzichten heeft. Vooropgesteld: het betrekken van onze inwoners bij de politiek is een goede zaak. Ons college verdient complimenten voor de wijze waarop dit vaak gedaan wordt. Echter ontbreekt soms een cruciaal onderdeel, en dat is de zorg voor goede communicatie en heldere verwachtingen aan het begin en einde van het consultatieproces. Wanneer de gemeente hier onvoldoende aandacht aan besteed creëert de gemeente mogelijk teleurstelling en loopt de gemeente het risico dat de kloof tussen inwoner en politiek niet kleiner maar groter wordt.

Via deze link zijn de vragen die wij stelden te openen: Document Gouda – Beantwoording schriftelijke vragen PvdA participatie.docx – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)
In Kontakt de Goudse Post werd aandacht besteed aan onze vragen, open het artikel via deze link: Digitale editie Goudse Post 18 januari 2023

Zorgboerderij moet blijven
In een ingezonden brief (25 januari) in Kontakt de Goudse Post  hebben de CU en PvdA ervoor gepleit om de zorgboerderij niet om, zoals de bedoeling van Gemiva is, te verkopen, maar om deze zorgboerderij geschikt te maken voor kinderen met een beperking.
Bijgaande de link naar onze ingezonden brief: Digitale editie Goudse Post 25 januari 2023

Oproep om jongeren te betrekken bij het besturen van de stad
In het AD regionaal stond 21 januari een ingezonden brief van onze kant om jongeren meer en beter te betrekken bij het besturen van onze stad. Jongeren willen graag meepraten over maatschappelijke vraagstukken.
De link naar de brief in het AD is: Algemeen Dagblad

Vervolg rioolproblematiek
Naar aanleiding van onze vragen over de rioolproblematiek ontvingen wij het antwoord van het college. Op dit moment ziet het college geen mogelijkheden om een door ons gevraag onderzoek te doen i.v.m. de kosten en de capaciteit. Bij de behandeling van het Gemeentelijk Rioleringsplan zal dit onderwerp opnieuw besproken worden in de raad.
Het Ad besteedde op 25 januari er ook weer aandacht aan: Drollen, toiletpapier en wasmiddelresten in grachten geloosd, maar gemeente Gouda doet er nog niks aan | Gouda | AD.nl. Ook Kontakt de Goudse Post deed verslag: Lozingen in het water oplossen in Gouda mogelijk niet haalbaar – Al het nieuws uit Gouda (goudsepost.nl)

Pilot Doneerring (vervolg)
Naar aanleiding van onze eerdere vragen hierover kwam het college met de toezegging hiermee aan de slag te gaan.
Om de vragen en de antwoorden over dit onderwerp te openen, zie deze link: Document Gouda – Beantwoording schriftelijke vragen Pilot gratis doneerring (3).pdf – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)
Kontakt de Goudse Post besteedde op 19 januari aandacht aan de beantwoording: Gouda wil pilot voor donneerring plastic flesjes om vuilnisbakken – Al het nieuws uit Gouda (goudsepost.nl). Ook het AD besteedde er aandacht aan: Algemeen Dagblad.

Kortom we zijn met veel onderwerpen bezig en blijven het college van Burgemeester & Wethouders bevragen op aandachtspunten in de stad. Valt jouw ook wat op in de stad? Laat het ons (één van de leden van de fractie) dan weten, dan gaan we graag met je in gesprek. De contactgegevens van onze fractieleden vind je op de ‘Wie is Wie‘ pagina.