Wat heeft onze fractie eind januari en begin februari aan de orde gesteld en bereikt

Door Max de Groot op 8 februari 2023

Te gast bij RTV Gouwestad ‘Macchiavelli’ en RTV Gouwestad ‘Wie kent Gouda’
Op zaterdag 28 januari was fractievoorzitter Max de Groot te gast, samen met Theresia Uittenbroek van Gouda Vitaal, bij het politieke praatprogramma Macchiavelli. Onderwerpen waren onder meer burgerparticipatie en opvang van asielzoekers in onze stad. De burgerparticipatie is een raadsbreed onderwerp dat de komende maanden in onze raad besproken zal worden. Bij de opvang van asielzoekers spraken wij over het aankomende vertrek van de COA boot en het daarna in gebruik nemen van de Molenwiek locatie als permanente opvang voor asielzoekers. De PvdA is van mening dat wij de verantwoordelijkheid voor een permanente opvang in onze stad echt moeten nemen, gezien de grote problematiek op dit gebied in ons land.

U kunt de uitzending terugluisteren via de podcast van RTV Gouwestad of bijvoorbeeld via Spotify: Machiavelli van 28-1-2023 9 uur – Gouwestad Politiek | Podcast op Spotify

Op zaterdag 28 januari waren raadsleden Sophie Heesen en Aline Tuls te gast bij “Wie kent Gouda” Zij spraken met name over de Goudse Jongerenraad. Het probleem is dat in onze stad het geluid van jongeren in de politiek niet voldoende gehoord wordt. De hoogste tijd om hier wat de PvdA betreft snel iets aan te doen. Deze aflevering is via Spotify te beluisteren: Wie kent Gouda van 28-1-2023 10 uur – Gouwestad Regio | Podcast op Spotify

Verwarmingsproblemen Triathlonflat
Naar aanleiding van langdurige verwarmingsproblemen in de Triathlonflat heeft de PvdA Gouda, nadat ons daarover een aantal klachten bereikten en wij met de bewoners hadden gesproken, vragen aan het college gesteld. Wij hebben het college gevraagd om zich in te spannen om dit probleem op te lossen, waarbij de verantwoordelijkheid voor het oplossen volledig bij de woningbouwvereniging moet worden gelegd. De PvdA houdt contact met de bewoners om ervoor te zorgen dat de problemen nu snel worden opgelost.

Onze vragen vindt u via deze link: Document Gouda – Schriftelijke vragen PvdA inzake klachten bewoners Marathonlaan.docx – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)
Het AD besteedde ook aandacht aan het probleem: Na maanden in de kou werkt verwarming eindelijk weer: ‘Treurig hoe er met ons wordt omgegaan’ | Gouda | AD.nl

Geluid- en Fijnstofproblematiek rondom de A12
Op 18 januari overhandigde de werkgroep A12 Gouda-Reeuwijk Bodegraven een petitie tegen de geluids- en fijnstofoverlast aan het Goudse college en de gemeenteraad van Gouda. Ruim 1700 inwoners ondertekenden de petitie. De volgende dag heeft de PvdA Gouda de werkgroep in onze fractie uitgenodigd om over de problematiek te praten. De geluidsschermen zijn op een aantal punten kapot. Daarnaast zouden de schermen wettelijk ook hoger mogen zijn dan nu het geval is. Andere maatregelen om overlast te bestrijden zouden geluidsarm asfalt en verminderen van de maximumsnelheid kunnen zijn. Naar aanleiding van de petitie en ons gesprek met de werkgroep hebben wij het college gevraagd om hierover in gesprek te gaan met Rijkswaterstaat als aanvulling op de toezegging die de wethouder al aan de werkgroep had gedaan.

U vindt de vragen hier:  Document Gouda – Schriftelijke vragen PvdA inzake A12.docx – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)

Als vervolg hebben wij daarna ook contact met ons PvdA statenlid in Zuid-Holland Willem Minderhout opgenomen. Ook hij heeft de problemen samen met GroenLinks onder de aandacht van Gedeputeerde Staten gebracht middels vragen. U vindt de vragen hier: Schriftelijke vragen (notubiz.nl)

In de media kreeg dit onderwerp ook ruime aandacht:

Gevolgen van grootschalige wateroverlast
Vorige week stelden wij vragen aan het college naar aanleiding van de verschenen Casestudie Zuid-Holland ‘Analyse grootschalige wateroverlast’. De in het rapport beschreven situatie naar aanleiding van de zware neerslag zoals in juli 2021 in Limburg, België en Duitsland het geval was, waarbij heel veel schade was ontstaan, baart ons grote zorgen.  De kwetsbare objecten in onze stad lopen het risico om onder water te komen te staan. Wij willen met name graag van het college weten of de beheerders van alle kwetsbare objecten in onze stad op de hoogte zijn van de risico’s en wat het college met de aanbevelingen en conclusies van de casestudie gaat doen.

De link naar de vragen en het rapport zelf vindt u hier: Document Gouda – Schriftelijke vragen PvdA Case studie Zuid-Holland Analyse grootschalige wateroverlast.docx – iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl)
Het Gouds Dagblad besteedde ook aandacht aan onze vragen: Gouds Dagblad | PvdA Gouda stelt vragen over gevolgen grootschalige wateroverlast

Max de Groot

Biografie: Geboren op 4 november 1954 in Utrecht. Ik woon sinds begin jaren 80 in Gouda, maar groeide op in Stolwijk. Ik studeerde geschiedenis in Amsterdam. Ik werkte tot voor kort als afdelingsleider bovenbouw, coördinator ict en als hoofd facilitaire zaken bij het Coornhert Gymnasium. Nu ben ik met pensioen. Als vrijwilliger ben ik in