PvdA raadslid Sophie Heesen op NPO Radio1 over schaamte-armoede: “Inzamelen is iets wat extra is, maar lost het probleem niet op”

20 december 2019
Uit het onderzoek van het feministisch platform De Bovengrondse is gebleken dat menstruatie-armoede een groot probleem is in Nederland. Zij kwamen erachter, na onderzoek van vrouwen tussen de 18 en 25, dat deze armoede grootst is. Sommige vrouwen komen bloedend aan bij de Voedselbanken in Nederland en mentale klachten krijgen plaatst.
Ik was benieuwd of de Goudse vrouwen kampen met dit probleem en in hoeverre het probleem structureel opgelost kon worden. Ik deed een onderzoek met Jopke, ons burgerraadslid, en de Voedselbank Gouda om erachter te komen of de vrouwen en mannen behoefte hebben aan andere primaire middelen als tandpasta, tampons, maandverband en shampoo. De Voedselbank Gouda is helemaal afhankelijk van commerciële partijen en maatschappelijke instellingen die deze producten leveren. Soms moet de Voedselbank groente bijkopen, maar geld voor maandverband is er helaas niet! Vanuit een economisch perspectief is dat ook logisch: een arm gezin zal nooit de extra euro in de spaarpot gooien als er ook meer eten gekocht kan worden. De drogreden dat deze gezinnen dan maar moeten sparen is volstrekt onlogisch. Ik heb dit zelf meegemaakt dat elke euro naar eten ging en niet naar de spaarpot.
Het onderzoek loopt, de politieke vragen zijn gesteld en de gesprekken met Gouwenaars en maatschappelijke organisaties zijn van belang. Radio NPO1 Nieuws&Co belde mij op naar aanleiding van het krantenartikel van AD en dat ik pleit voor een structurele oplossing voor dit probleem om de persoonlijke verzorgingsmiddelen te dekken in de Rotterdampas. Een pas die binnen het armoedebeleid van Gouda geldt: deze pas komt ook weer naar voren tijdens de bespreking van het armoedebeleid volgend jaar.
Het is opvallend dat maandverband en shampoo wordt ingezameld door politici, maar ik vind dat we moeten zorgen voor een échte structurele oplossing. Inzamelen is iets wat extra is, maar lost het probleem niet op en dat doet pijn. Corry van de Voedselbank Gouda benoemde ook het taboe rondom deze vorm van armoede: mensen durven het er niet over te hebben en sommige vrouwen weten niet waarvoor maandverband bedoeld is. “Is dit voor mijn man?” werd er gevraagd door een van de vrouwen bij de Voedselbank. Marthe die het onderzoek met haar team heeft uitgevoerd kwam ook naar Gouda om te vertellen hoe belangrijk het is om deze armoede aan te pakken: het dubbele taboe kunnen we iets meer doorbreken als we het er wel over hebben. Naeeda van NPO1 was het met mij eens dat deze armoede structureel opgelost moeten worden, hoe moeilijk het ook is: onze strijd gaat altijd door op elk dossier.
Luister hier de uitzending van Nieuws & Co terug