PvdA Gouda stelt vragen over discriminerende uitspraken van Driestar-bestuurder over LHBTI

4 oktober 2021

Eerder in 2019 heeft het ministerie van Onderwijs het bestuur van het Driestar College aangesproken op de omstreden Nashville-verklaring. Deze is destijds door één van de bestuurders ondertekend. D66 en PvdA vroegen destijds om een gesprek met de school, omdat er vrees is dat LHBTI-jongeren zich hierdoor minder of niet veilig meer voelen. Een column van Driestar-bestuurder Wim de Kloe schreef en publiceerde een column in het Reformatorisch Dagblad. Met als gevolg dat de Regenboogalliantie Gouda en de Rotterdamse LHBTI-belangenvereniging COC Rotterdam aan de bel hebben getrokken bij de onderwijsinspectie. COC Rotterdam en de Regenboogalliantie vrezen dat LHBTI-leerlingen zich niet meer veilig voelen binnen en buiten de school. De scholengroep Wartburg-Driestaat bestaat uit negen locaties, waarbij de vestigingen in Gouda en Rotterdam de grootste zijn. Daarnaast zit de gereformeerde scholengroep onder meer in Lekkerkerk en Leiden.

De PvdA maakt zich zorgen om de veiligheid van de LHBTI’s binnen het Driestar College. Deze discriminerende uitspraken van een Driestar-bestuurder bevorderen niet de emancipatie en ik bedreigend voor de veiligheid van LHBTI’s.

Daarom heeft de PvdA Gouda de volgende vragen gesteld.

1. Is het college bekend met de uitspraken van Driestar-bestuurder Wim de Kloe? Is het college bekend met zijn uitspraken dat LHBTI’s een gemeenschappelijke vijand is van het christendom?
  2. Welke acties onderneemt het college om de veiligheid van LHBTI-jongeren te waarborgen binnen het Driestar college?
  3. Kan het college aangeven welke stappen zijn ondernomen toen het artikel verscheen in het Reformatorisch Dagblad? Wat heeft het college tot nu toe gedaan?
  4. In 2020 schreven de jongerenorganisatie van de VVD (JOVD) en D66 (JD) een statement over het klimaat op het Driestar College. Bestuurder Wim de Kloe liet eerder weten dat zijn school, met vestigingen in Leiden en Gouda, geen specifieke verklaring over homoseksualiteit laat ondertekenen door ouders. Wel moeten ze verklaren dat zij de grondslag van de school onderschrijven. ’Simpel gezegd: onze leerlingen mogen homo zijn, maar het niet doen’, sprak De Kloe. ’Als een leerling een homoseksuele leefwijze heeft, dan gaan we het gesprek aan’. Is het college het eens met de ernst van de situatie? En zo ja, welke consequenties wil het college nemen?

Vandaag heeft Omroep West ook bericht over dit onderwerp. Hierin komt PvdA Gouda raadslid Sophie Heesen ook aan het woord. Klik hier om het bericht te openen.