Motie Paspoort voor Pardonners

15 april 2021

Gisteravond werd onze motie “Paspoort voor Pardonners” die door heel veel partijen mede ingediend werd met een grote meerderheid in de Goudse raad aangenomen.

De motie vraagt om een inventarisatie in de gemeente van het aantal Pardonners binnen onze gemeente en indien die er zijn, te bezien wat er voor hen gedaan kan worden. Pardonners zijn mensen die in 2007 in Nederland gelegaliseerd werden, maar tot op heden geen paspoort hebben, omdat zij een geboorteacte in het land waar zij vandaan kwamen moeten aanvragen. Iets wat in de praktijk gewoon niet mogelijk is, gezien de situatie in hun thuisland. Doordat zij geen paspoort hebben, kunnen deze mensen niet stemmen, bepaalde banen niet krijgen en b.v. ook geen hypotheek aanvragen. Daarnaast vraagt de motie het College een brief via de VNG naar het demissionair kabinet te sturen met het verzoek het probleem snel op te lossen i.p.v. weer een onderzoek te starten.

Lees hier de ingediende motie.

Waar ben je naar op zoek?