6 maart 2014

Kamerleden Keklik Yücel en Sultan Günal-Gezer waren te gast bij bijeenkomst vrouwenemancipatie PvdA Gouda

‘Het schuurt soms misschien, maar na verloop van tijd krijg je glans,’ zei Tweede-Kamerlid Keklic Yücel (PvdA). Ze sprak op een bijeenkomst van de PvdA-afdeling over vrouwenemancipatie.

Ook haar collega uit de Kamer Sultan Günal-Gezer was te gast.

Günal vertelde haar indrukwekkende persoonlijke geschiedenis. Hoe ze als 12-jarige in Nederland kwam wonen en na jaren werken in allerlei baantjes toch ging studeren en carrière maakte. ‘Dat is waar de PvdA voor staat, dat je altijd van een dubbeltje een kwartje kunt worden, waar je wieg ook heeft gestaan en of je man, vrouw, homo of hetero bent.’

De aanwezigen discussieerden volop, over de combinatie van gezin, werk en mantelzorg. En ook over deze generatie jongeren die grote moeite hebben een start te maken op de arbeidsmarkt. Conclusie: we zijn op de goede weg, maar er is nog veel aan te pakken. Voor werkgevers, voor mannen en vrouwen en ook soms ook voor migranten zelf. ‘Je moet je wel mengen in de Nederlandse gemeenschap want een netwerk is ontzettend belangrijk voor het vinden van een baan,’ zei Yücel.

Iedereen was onder de indruk van de sprekers en ook van de locatie van de bijeenkomst die op 2 maart werd gehouden in de Steenlandzaal van Chocoladefabriek. Een mooie zaal in de prachtige nieuwe bibliotheek. Over één ding was iedereen het eens bij de discussie: dit is een aanwinst voor de stad.