Blog: Schaamte-armoede, hoe feministisch ben jij?

28 november 2019

Opiniestuk: Menstruatie-armoede: hoe feministisch ben jij?
Duygu Yildirim, raadslid PvdA Rotterdam en Sophie Heesen, raadslid PvdA Gouda

Plan International en Feministisch platform ‘De Bovengrondse’ deden onderzoek naar period poverty(menstruatie-armoede) in Nederland. De belangrijkste conclusie: menstruatie-armoede speelt wel degelijk bij vrouwen die moeten leven van een inkomen rond de armoedegrens.

Vorige week stelden we beiden schriftelijke vragen in Rotterdam en Gouda aan het college wegens de berichten die ons hadden bereikt over menstruatie-armoede. Hoe kan het zijn dat 1 op de 10 vrouwen in Nederland geen geld heeft voor maandverband vroegen we ons af. Op twitter zagen we van elkaar dat we de vragen afzonderlijk van elkaar hadden ingediend. Blijkbaar raakte het een snaar bij ons allebei. Misschien omdat het een typisch vrouwenonderwerp is. Hoe dan ook, er heerst al taboe rondom armoede. Dit dubbeletaboe moet zo spoedig mogelijk uit de wereld.

Sophie Heesen: ‘’Toen mijn ouders gingen scheiden moesten we ook naar de voedselbank. Mijn moeder deelde voedselpakketten uit in en rondom Gouda en ik hielp haar vaak. Ik weet dus heel goed hoe ingrijpend het is om te leven van een inkomen rond de armoedegrens en hoeveel impact het heeft op een gezin. Ook denk ik dat niet iedereen durft te vragen om gratis tampons of maandverband. Het is toch van de zotte dat de overheid deze middelen niet gratis uitdeelt voor mensen met een inkomen onder of rond de armoedegrens. Vooral in grote steden zijn er enorm veel vrouwen die leven in armoede en zich dus de vraag stellen: “Eten of tampons?”. Eten is een primaire levensbehoefte, maar vergis je niet, tampons zijn dat ook! Ik vraag mij natuurlijk af hoeveel Goudse vrouwen last hebben van menstruatie-armoede en of dit in kaart gebracht kan worden. Het moet niet zo zijn dat vrouwen niet naar buiten kunnen, omdat ze aan het menstrueren zijn. Het is overigens niet veilig om andere middelen te gebruiken om de menstruatie te “dempen”.

Duygu Yildirim: ‘’Ogenschijnlijk leven we in een welvarend land, maar toch lukt het vrouwen en meiden niet altijd om dit hygiëne-product aan te schaffen. Ongesteld zijn is bepaald geen pretje. De heftigheid, de duur van de menstruatie en de klachten die hiermee gepaard gaan verschillen, maar je kunt erop rekenen dat je minstens een paar dagen van elke maand even een stapje terug moet doen. In ontwikkelingslanden gaan meiden liever dan niet naar buiten of naar school, vanwege de kans op doorlekken. Is dit ook aan de orde in Nederland? En zo ja, wat gaan we hieraan doen? Wellicht dat de voedselbank kan nadenken over het toevoegen van dit product aan hun assortiment of kunnen we het gratis aanbieden in scholen, bibliotheken of andere plekken. De gemeente zal moeten kijken hoe ze hieraan kan bijdragen. Maar zolang wij ons kunnen herinneren worden maatregelen genomen om vrouwenemancipatie en -participatie te stimuleren. Steeds weer het zijn vrouwen die vrouwenproblemen bespreekbaar maken. Heeft de samenleving wel aandacht voor typische vrouwenproblemen? Nog altijd zijn vrouwen namelijk ondervertegenwoordigd op plaatsen waar beslissingen worden genomen. Wij voelen ons dus geroepen om juist ook vrouwenonderwerpen bespreekbaar te maken. Hier zouden we ook steun willen van mannen’’.

Dus, hoe feministisch ben jij?